Even after enlightenment, you still have to do the laundry

Postkaart die boven mijn bureau hangt

Deze week had ik zelf een studiedag en deed ik mee aan een online verdiepingsdag waardoor ik twee dagen me niet aan mijn normale planning kon houden. Met alle gevolgen van dien. Gisteren heb ik alle mensen teruggebeld die al twee dagen om een antwoord verlegen zaten en alle mails verwerkt. Om 15u bedacht ik me dat ik nog niets gegeten had en vanmorgen zag ik dat het gasfornuis echt heel vies is en de kamer een bende, en ik heb er even geen zin in om het schoon te maken, want er moet ook nog een blog uit.

Mediteren

Ik had me deze week voorgenomen om weer 4x per dag een ademruimte meditatie te doen. Onderdeel van het traject dat ik geef, en ik had gemerkt dat ik een beetje roestig was geworden bij het aanbieden van deze oefening. Ik besloot die weer meer eigen te maken door hem zelf ook weer vaker te doen. Het is de basis voor de meditatie die mij een paar jaar geleden tijdens mijn werk veel heeft opgeleverd in contact met een confronterende directeur. De ademruimte coping. Dat is eigenlijk dezelfde oefening maar dan in stressvolle situaties.

Tijdens de verdiepingsdag, waar een online lezing werd gegeven en ik via zoom workshops verzorgde over omgaan met onbegrepen gedrag, ging in de pauze mijn telefoon af: Ik heb een leefstijl/therapie app die mij herinnert aan wat ik me heb voorgenomen: mediteren, maar ook wandelen, gewicht meten of huis schoonmaken zet ik er in.

Winnaars maken plannen, verliezers hebben excuses

We hebben die ochtend een inspirerende presentatie gezien van Jan Alblas van Pameijer die sprak over buurtcirkels en hoe je met de juiste mindset veel  meer kan bereiken en hoe mensen met een beperking niet beschermd moeten worden maar juist uitgedaagd en hoe zijn organisatie daarin een omslag heeft gemaakt met alle medewerkers en dat dat niet vanzelf was gegaan. Hij eindigde met de quote van het Nederlandse hockey team: Winnaars maken plannen, verliezen hebben excuses.

“Oh ik heb al twee meditatiemomenten gemist”, zeg ik hardop en prompt gaat het gesprek over mediteren en wie dat wel doet en wie niet. “ik kan dat dus niet hè” zegt een van de mensen die in een panel zat in het online te volgen gesprek over participatie voor mensen met een beperking.

Ik herhaalde de quote van het hockey team en zei tot het handjevol mensen dat op de broodjes zat te wachten; “kom we doen allemaal even 3 minuten ademruimte, voeten op de grond en voel even hoe je erbij zit” prompt ging iedereen rechtop zitten en heb ik ze door de 3 stappen geleid die deze meditatie heeft:

3 minuten ademruimte

1. Voel even hoe je erbij zit en observeer wat je allemaal voelt en denkt 1 minuut

2. Focus op je ademhaling, laat los wat je allemaal voelt en denkt 1 minuut

3. Breid je aandacht uit naar je hele lichaam, je gelaatsuitdrukking, de ruimte om je heen 1 minuut

en open daarna langzaam je ogen en ga verder met waar je mee bezig was.

Helemaal zen

Na 2 minuten stak iemand zijn hoofd door de deur om te zeggen dat er broodjes in de andere ruimte stonden, maar dat gaf niet, we waren zo weer terug om de laatste minuut nog te doen.

“ aaah ik ben helemaal ZEN” zei een van de deelnemers en ik was ook blij dat ik er toch even ruimte aan gegeven had. Voor mezelf en voor de anderen.

Plan je rust in

Winnaars maken plannen, verliezers hebben excuses. Ook pauzes en momenten voor jezelf moet je inplannen om de andere ingeplande taken uit te kunnen voeren en te bereiken wat je wilt bereiken.

Ik moest even aanpoten om bij te werken zodat ik maandag weer met een schone lei aan de slag kan, en dus zondag echt vrij ben. Als ik geen pauzes neem en geen meditaties doe, dan heb ik ogenschijnlijk meer tijd om dingen af te krijgen, maar dan had er vandaag niets meer uit mijn handen gekomen. Dus voor mij geldt het ook nog steeds dat regelmatig even rust nemen voor even niks, een wandeling of een meditatie echt helpt om ook de volgende dag nog zin te hebben in mijn werk.

Ik hoor terwijl ik dit schrijf in mijn praktijkruimte op zolder, dat mijn man de was doet. Ik doe nooit de was thuis, ik heb andere taken. Dat hebben we zo afgesproken en ingepland, dus ik hoef daar niet aan te denken. Vandaag staat dat ik het gasfornuis ga doen en de gang. Maandag staan er drie andere taken waar ik me vandaag niet druk over hoef te maken. Ik ga zo weer een meditatie doen, wat eten en daarna het gasfornuis poetsen. Ik wens jullie een fijne dag.

Wil je meer weten over het coachtraject Hartig Opvoeden? 

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *