4 gebieden van Zelfmanagement

We willen graag dat onze kinderen straks zelfstandig in de wereld staan, dat ze behulpzaam zijn en vanuit intrinsieke motivatie helpen in de huishouding. Dat ze bij hun verkering het straks volkomen normaal vinden om even met hun bord naar de keuken te lopen of te helpen bij de afwas. Dat ze uit zichzelf dagelijks hun tandenpoetsen en gezonde keuzes maken met voeding en beweging.

Als je wil dat je kinderen dit vanzelfsprekend vinden, is de meest effectieve manier om dat te bereiken om daarin zelf het goede voorbeeld te geven.

Je kunt niet van je kinderen verwachten dat zij elke week hun kamer opruimen als jij dat zelf ook niet doet én ook niet als jij de hele dag druk druk in touw bent zonder pauze. Wil je niet dat ze teveel snoepen? Hoe zorg jij zelf dat je niet te zwaar bent?  

Geef leiding aan jezelf. Laat zien hoe zelfmanagement jou effectief maakt. Dat maakt je geloofwaardig naar je kinderen toe en ook naar je partner. Als je geloofwaardig bent, zal er minder frictie zijn. Veel minder ruzies dus!

1. Denken

Alle tabs open houden omdat je bang bent iets te vergeten kost heel veel energie en zorgt ervoor dat je er niks meer bij kan hebben.

Je kent vast wel die facebook post waarin een moeder begon met een muffin eten waardoor ze ergens aan herinnerd wordt en iets gaat doen wat weer een volgende actie triggert en uiteindelijk is ze het hele huis door geweest en heeft haar kleuter de muffin gevonden en opgegeten. Dat is een fantastisch voorbeeld van een moeder die haar denken aan toeval overlaat. Prima als dat voor je werkt. Lees dan niet verder. Laatst zag ik op Instagram een moeder die brood stond te smeren en met tekstballonnetjes stonden al haar gedachten er bij: vanavond hockey, morgen zwemles, zometeen broodtrommels uit de tassen en luizen checken, werk bellen, noem maar op. Het kost heel veel energie om aan alles steeds te moeten denken. Stop daarmee. Maak een planning van de dingen die moeten, zodat je ze op dat moment niet zal vergeten. Zet het in de gezinsagenda of op het memobord. Zeker dingen die elke dag terugkomen.

Wil je meer controle over je besluiten over de dag? Wees je dan bewust van je denken. Prima als die muffin je er aan doet denken dat je nog een was zou doen, maar schrijf het op en bepaal zelf wanneer je die gaat doen. Dan hou je ruimte over in je hoofd voor onverwachte situaties en nieuwe oplossingen.

2. Voelen

Veel van mijn klanten ontdekken door het ouderschap dat zij hun emoties niet onder controle hebben. Zij raken gefrustreerd doordat zij onvoldoende invloed hebben hoe de dingen lopen en de onvoorspelbaarheid van het gedrag van kinderen maakt dat het moeilijk is om hier goed mee om te gaan. Strategieën zoals je gevoel tijdelijk parkeren, extra hard gaan werken of je geduld bewaren kosten met kinderen zoveel energie dat dit niet de meest gezonde keuze is. Het proberen onderdrukken van emoties leidt in 99% van de gevallen uiteindelijk tot meer ontploffingen omdat je een bal onder water probeert te duwen. Dat gaat goed, tot ie omhoog schiet en hoe harder je duwt, des te harder komt ie omhoog. Dat kan in veel gevallen in het verleden goed gewerkt hebben voor je, maar met kinderen is dat meestal niet vol te houden. Emoties onder controle houden is dan niet meer door ze te onderdrukken, maar door ze de aandacht te geven die ze verdienen. Dat is voor veel ouders een hele kunst, maar levert op dat je je geduld niet verliest én je geeft een heel goed voorbeeld aan je kind hoe je jezelf serieus neemt. Zolang je emoties oprecht zijn en je ze toont om het beste uit je kind te halen is het helemaal niet erg om je emoties te laten zien. De machteloosheid en woede die opkomen omdat je ze te lang hebt onderdrukt zijn wel emoties waar je kind een verkeerde boodschap van kan krijgen dat het verantwoordelijk is voor jouw emoties. Want dat is niet zo.

Stel jezelf de vraag: wat heeft mijn kind nodig ipv: waarbij voel ik mezelf het prettigst

3. Tijd

Met een jong gezin is tijd management een enorme uitdaging. Alles is nieuw en je hele routine stort in elkaar. Bij elke nieuwe fase zijn weer nieuwe planningen nodig. Veel ouders van grote gezinnen zeggen dat een derde of vierde kind zich voegt in de dagelijkse routine. Dat is een interessante bevinding vind ik. Blijkbaar kan een kind zich voegen in het ritme van het gezin, terwijl dat bij eerste kinderen nog heel lastig is.

Ik weet dat ik zelf in de eerste maanden van mijn oudste zoon zo blij was als mijn moeder altijd om vier uur ’s middags thee zette. Dat werd een soort anker en ik besloot dat aan te houden. Dat gaf structuur, zekerheid, rust.

Je hoeft niet je hele dag vol te plannen met de was en de speeltuin en een knutseluurtje, dat is niet wat ik hier bedoel want veel is niet te voorspellen. Regelmatig zal juist op het moment dat je klaar bent om weg te gaan, iemand net zijn luier volpoepen. Wat je wel kan doen is een aantal momenten op de dag voorspelbaar maken. Aankleden op een vaste tijd, ook al ga je nergens heen. Koffietijd en theetijd zijn echt goede ankers op de dag om te volgen, zodat je overzicht houdt, zeker weten pauze neemt. Aan tafel eten, afwassen na het eten en voorlezen voor het slapen gaan  zijn allemaal vaste rituelen op de dag die kunnen helpen om je planning vol te houden én om juist onverwachte situaties het hoofd te kunnen bieden. Met een jong gezin gebeuren er zoveel nieuwe dingen dat je de neiging kan hebben je baby te volgen en nergens meer te komen door slaapjes en eetmomenten die de dag bepalen. Ik moest mijn dochter soms wakker maken om de oudste uit school te halen. Dan deed ik haar soms in de draagdoek op mijn rug, maar dan werd ze vaak wel wakker. Dat was helemaal geen ramp. Als je meerdere kinderen hebt zal je wel moeten. Worden ze heus niet slechter van.

4. Energie

Doe de dingen die je moet doen op het juiste moment. Neem je energie level serieus en doe zware dingen op het moment dat je meer energie hebt en niet op het moment dat je de kans krijgt. Ik weet het, je kind slaapt, of is naar school en dat is het moment om even door te pakken. Bedenk en vooral voel aan of dat het juiste moment is. Als je bekaf bent van een hele dag werken, koken en luisteren naar je kinderen is het niet fijn als je dan nog een afwas of een was wil draaien. Veel daarvan kan eerder op de dag door het samen met de kinderen te doen of, als je thuiswerkt, in je lunchpauze. Ik stelde mijn huishouding altijd uit tot het weekend of tot het zo vies was dat het me op ging vallen dat het moest. En dat kon best lang duren ook voordat het me opviel dus als ik dan ging opruimen of schoonmaken, kostte het me uren werk. Inmiddels heb ik een modus gevonden die redelijk goed werkt. Elke dag plan ik een half uur in, alle taken verdeel ik over de week en ik hoef niet na te denken over welke verdieping ik moet zuigen, want dat staat in mijn planning. Ik doe het sowieso, ongeacht of ik zie dat het nodig is. Hierdoor is mijn huis veel opgeruimder en schoner dan vroeger toen ik het op liet lopen tot het moest. Bovendien scheelt het keuzestress. Een besluit nemen kost meer energie dan je routine volgen. Ik heb geleerd dat ik het niet leuk hoef te vinden om te doen, dus dat ik daar niet op moet gaan wachten, maar dat ik het gewoon moet doen. Ik weet dat ik in een half uur klaar ben.

Opnieuw!! Neem pauzes! Het idee dat je rust hebt, als iets af is, is een illusie. Klusjes en taken blijven wel komen. Als je pas mag zitten als het af is, ga je nooit zitten en kom je niet aan jezelf toe. Dan laad je ook niet meer op. Pauzes nemen geeft structuur en houvast en energie. Win win win dus.

Samenvatting

Wees je bewust van je denken. Laat het niet aan het toeval over en neem niet alles meteen serieus.

Wees je bewust van je emoties. Neem ze serieus en leer nieuwe manieren om er mee om te gaan. Als oude strategieen niet werken, stop er dan mee. Stel jezelf de vraag: wat heeft mijn kind nodig ipv: waarbij voel ik mezelf het prettigst?

Wees je bewust van hoe je je tijd indeelt. Neem regie en plan vaste tijden in en hou je er zoveel mogelijk aan.

Luister naar je lichaam. Plan eerst de pauzes in en neem ze echt!! Dat geeft niet alleen structuur maar ook houvast en energie!

Wil je leren hoe je je bewust wordt van je gevoel en je gedachten?

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *